JAK REKLAMOVAT ZBOŽÍ ZAKOUPENÉ ONLINE

Každý jsme někdy něco reklamovali. Pokud přesně nevíte, jak na to, může se jednat o nepříjemnou proceduru. Reklamace existují dvojího typu. Buď vracíte zboží, které se rozbilo ne vaší vinou, nebo si stěžujete na kvalitu a chcete se dobrat nápravy. Náš rychlý návod vám pomůže v obou případech.

1) Zboží dobře zabalte

Začněte tím, že reklamované zboží dobře zabalíte. Nezapomeňte přiložit průvodní dopis s přesným popisem závady, své kontaktní údaje pro komunikaci s e-shopem, číslo účtu a doklad o zaplacení či záruční list.

2) Máte na to min. 24 měsíců

Záruční doba se počítá od okamžiku převzetí zboží od dopravce (popřípadě vyzvednutí na odběrném místě). Standardní délka záruční doby je 24 měsíců. Může být i delší. To musí být uvedeno na obalu zboží nebo ve smlouvě. Při reklamaci do 12 měsíců jste oproti e-shopu ve výhodě vy.

3) Napište do e-shopu a jednejte se správným partnerem

Zatelefonujte nebo napište e-mail přímo do e-shopu. V některých případech se totiž vyplatí reklamaci vyřizovat přímo s konkrétní značkou, což by vám měl sdělit prodejce. Obecně platí, že po celou otevírací dobu musí být na prodejně/provozovně přítomen pracovník, který je oprávněn reklamace přijímat.

4) Se zbožím nemusíte tam, kde jste ho koupili

Zboží můžete reklamovat v kterékoliv provozovně prodejce, tedy i v té nejbližší.

5) Původní obal ani krabici nepotřebujete

Obal není součástí zboží. Výjimkou je zboží, u něhož obal tvoří nedílnou součást produktu nebo je bez obalu neprodejné.

6) Nezapomeňte na písemné potvrzení

Vždy trvejte na vydání/zaslání potvrzení o reklamaci. Musí v něm být uvedena reklamovaná vada a přesně popsáno, co požadujete (odstoupení, opravu atd.).
I proto doporučujeme pro případná nedorozumění reklamace uplatňovat písemně.

7) Nemáte účtenku? Nevadí 

Pokud lze koupi výrobku prokázat jinak, není k reklamaci nutný záruční list nebo paragon. V případě platby kartou tak stačí výpis z účtu, v krajních případech uspějete i s čestným prohlášením svědka (zde záleží na vstřícnosti prodávajícího). S účtenkou ale bude samozřejmě vaše reklamace mnohem jednodušší, a proto si ji raději uschovejte.

8) Reklamaci musí prodejce vyřídit do 30 dnů

Jakmile od vás prodejce převezme reklamované zboží, má 30 dní na vyřízení reklamace. Do této lhůty vám musí oznámit své vyjádření, tedy zjednat nápravu vady, či reklamaci zamítnout.

9) Odesílejte zboží s dodejkou

Když zboží odešlete s tzv. dodejkou, dostanete datovanou informaci o tom, že obchodník vaše zboží skutečně převzal. Třicet dní na vyřízení reklamace si pak lépe zkontrolujete.

10) Při uznání reklamace hradí poštovné e-shop

Pokud vám e-shop uzná reklamaci, nemusíte se starat o poštovné. Počítejte ale s tím, že se to týká pouze nejnižších nutně vynaložených nákladů. V důsledku tak nemusí uhradit plné poštovné, které jste zaplatili vy.

11) Zboží můžete vrátit i bez udání důvodu

Máte na to 14 dní od převzetí. Do té doby lze odstoupit od smlouvy (=vrátit zboží) bez udání důvodu. V takovém případě ale hradíte náklady na dopravu vy.

12) Nakoupili jste ve slevě? To není problém

Zakoupili jste zboží v nějaké výhodné nabídce? Na reklamaci máte samozřejmě nárok i tak. Nesmíte však zboží reklamovat z důvodu, kvůli kterému bylo zlevněno.

13) 3× a dost. Chtějte vrátit peníze

Pokud reklamujete třikrát stejnou vadu, čtyřikrát různou vadu nebo tři různé vady najednou, máte nárok na vrácení peněz.

14) S běžným opotřebením nepochodíte

Uplatnit reklamaci není možné na vady, které vznikly běžným opotřebením, nebo takové, které jste sami způsobili nesprávným použitím zboží.


Jak může vaše reklamace dopadnout?

  • Oprava zboží
    Vada, kterou zboží má, bude opravena/odstraněna.
  • Výměna zboží
    Zboží bude vyměněno za jiný kus.
  • Uplatnění slevy na zboží
    Bude vám vrácena část ceny zboží za předpokladu, že zboží budete dále užívat a stejnou závadu nebudete reklamovat.
  • Odstoupení od smlouvy
    Obdržíte zpět své peníze.
  • Zamítnutí
    Reklamace vám nebyla uznána a nemáte nárok na výměnu zboží ani vrácení peněz. Můžete se ale obrátit na prodávajícího a domluvit se na řešení sporu nebo kontaktovat ČOI.

Zajímá vás víc?

Reklamace upravují zákony o ochraně spotřebitele a nový občanský zákoník. Prostudujte si je.