Zákazníci sdílí své zkušenosti s online nákupy čím dál častěji, ohodnocen už je téměř každý třetí nákup

Hodnocení a recenze internetových uživatelů získávají při rozhodování o nákupu stále větší důležitost. Počty hodnocení a recenzí internetových obchodů rostou, jen za letošní půlrok již zákazníci udělili přes 2 miliony hodnocení a recenzí. Zákazníci je navíc sami stále častěji píší, na internetu už je ohodnocen téměř každý třetí nákup. Vyplývá to z dat nákupního rádce Heureka.cz. 

Hodnocení a recenze téměř čehokoliv jsou ve světě internetu dlouhodobým fenoménem, u internetových obchodů to platí dvojnásob. Pro zákazníka jsou v současnosti recenze a hodnocení jednou z nejdůležitějších věcí, podle které se rozhodují o nákupu. Češi se naučili recenze nejen číst, ale sami aktivně e-shopy a spokojenost s nimi hodnotí. „Průměrný měsíční počet hodnocení nákupů vzrostl meziročně zhruba o čtvrtinu, od roku 2012 se tento počet udělených recenzí nebo hodnocení nákupů téměř ztrojnásobil,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a pokračuje: „Na Heurece je zákazníky hodnocen téměř každý třetí nákup, tento rok udělili zákazníci průměrně 350 000 hodnocení nebo recenzí měsíčně.“ 

Podle něj zákazníci významně častěji hodnotí e-shopy, které jsou držiteli různých ocenění kvality. „Jedním z ocenění, které pomáhají zákazníkům rozlišit kvalitní e-shopy, je výhra v soutěži ShopRoku, jejíž hlasovací fáze právě hlasuje. Vítězové a finalisté soutěže ShopuRoku nasbírají mnohonásobně větší počet recenzí než ostatní obchody,“ doplňuje Tomáš Braverman. Navíc se s vítězstvím v soutěži většinou zvyšuje počet těch kladných a pozitivních hodnocení.

Počet hodnocení se také zvyšuje s vrcholem sezóny, kterým jsou každoročně vánoční nákupy. Rekordem na Heurece je prozatím loňský prosinec, během kterého bylo uděleno celkem přes 600 000 hodnocení. Protože občas dochází k udělování falešných nebo nepravých recenzí, jsou všechny recenze na Heurece kontrolovány čtyřmi různými mechanismy, aby se včas odstranily ty závadné nebo podvodné. 

Také pro samotné e-shopy jsou recenze a hodnocení důležitou součástí při odhalování slabých stránek, jsou zdrojem důležité zpětné vazby od zákazníků o tom, co je potřeba zlepšit. Navíc, při správných reakcích se i negativní recenze dají přeměnit v konkurenční výhodu.