Za první pololetí utratili Češi v e-shopech 41 miliard korun, podle nejnižší ceny už dávno nabídky neřadí

Celkově v prvním pololetí Češi nechali v e-shopech 41 miliard korun. Meziroční nárůst o 18 % tak potvrzuje, že chuť nakupovat online Čechům stále nechybí. Významně rostly v prvním pololetí především segmenty kosmetiky a zdraví, jídla a oblečení. Češi si na internetu navíc už nevybírají jen nejlevnější nabídky – takto nakupuje jen 6 % internetových uživatelů. Do rozhodování o výběru vstupují mnohem více další kritéria. Vyplývá to z dat nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce. 

V prvním pololetí letošního roku vzrostl obrat internetových obchodů oproti stejnému období vloni o 18 %. „Pokud bychom brali v potaz top padesátku českého internetu, bude její růst větší a může dosahovat hranice 25 %. Pokud se však díváme na celý trh a na všechny jeho hráče, roste e-commerce o 18 %. Jedná se o vývoj trhu, který jsme očekávali,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a pokračuje: „Každoročně je první polovina roku slabší než ta druhá, která vrcholí v čase vánočních nákupů. Teprve ty ukáží, jak moc úspěšný byl celý rok.“ 

Mezi segmenty, jejichž obliba v prvním pololetí rostla nejvíce, patří kosmetika, zdraví a lékárna, potraviny, a vzrostl také zájem o nákup oblečení online. „S trendem nákupu čerstvých potravin online, jsme začali na Heurece sledovat také vyšší zájem o trvanlivé produkty. Například v kategoriích cereálie, oříšky a semínka nebo kuchyňské oleje došlo až k dvojnásobnému meziročnímu nárůstu,“ popisuje Tomáš Braverman.  V segmentu oblečení je, kromě módního zboží, pro nákup online oblíbený i celkem netradiční sortiment. Mezi konkrétní kategorie patří například dámské a pánské ponožky, pánské boty nebo svetry a mikiny.

Cena není na prvním místě
Dlouhodobě je patrný trend vybírání e-shopu podle hodnocení ostatních, ceny dopravy a dalších doplňkových služeb, které nabízí. Nejnižší cena už pro výběr nabídky e-shopu není rozhodujícím faktorem. „Podle nejnižší ceny si nabídky řadí jen zhruba 6 % internetových uživatelů. Pro všechny ostatní vstupují do rozhodování o výběru jiné klíčové faktory, především důvěryhodnost prodejce, rychlost dodání nebo cena a možnosti dopravy,“ doplňuje Tomáš Braverman z Heureky.

Ruku v ruce s dopravou hrají při rozhodování roli také možnosti platby, které dané e-shopy nabízí. „V nabídce e-shopů se stále ještě nejčastěji objevuje právě dobírka, která je českým fenoménem. Dlouhodobě však sledujeme pokles její popularity na úkor online platebních metod,“ říká Braverman. Podle něj je dobírka stále oblíbená mimo jiné i kvůli rychlosti expedice zboží. „Online platební metody však nabízí naprosto stejný komfort, tedy okamžité připsání peněz, jsou bezpečné a především jsou bezplatné,“ připomíná Braverman. Online platební metody (platbu kartou online a platební tlačítka) aktuálně volí 17 respektive 8 % zákazníků. 

Podobné tempo jako v minulých letech si také drží nakupování přes mobilní telefony. „Stále sledujeme, že segment mobilních nákupů neustále roste. Objemy nákupů i podíly návštěvnosti se zvyšují a korespondují s tím, jak prodejci vylepšují své mobilní stránky a pracují na mobilních nebo responzivních webech svých obchodů,“ říká Tomáš Braverman. Přístupy z mobilních zařízení tvoří na Heurece 33 %. „Veškerý obrat nákupů z mobilu překročí v tomto roce desetiprocentní podíl,“ doplňuje Braverman. 

1. pololetí roku 2014 2015 2016
Obrat (mld Kč) 29 35 41
Meziroční nárůst + 10 % + 20 % + 18 %

Zdroj: Agregovaná data nákupního portálu Heureka.cz a veřejně dostupných e-commerce dat

Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech 2015 2016
Dobírka 38 % 35 %
Platba při převzetí 29 % 28 %
Online platba kartou 13 % 17 %
Bankovní převod 9 % 9 %
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) 8 % 8 %
Splátky 2 % 2 %
PayPal a jiné 1 % 1 %

Zdroj: Agregovaná data nákupního portálu Heureka.cz a předních českých e-shopů