Za první pololetí Češi v e-shopech utratili 51,5 miliardy korun

26. srpna 2018 - V uplynulém pololetí nakoupili Češi online zboží za 51,5 miliard korun. Utráceli tak opět více než za stejné období vloni, a to o 11 %. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka prakticky už v dubnu. Údaje vyplývají z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a veřejně dostupných dat.

Dlouhodobě rostoucí trend české e-commerce potvrdila i nejnovější čísla celkového obratu e-shopů za první pololetí letošního roku. „Meziročně vzrostl opět obrat e-shopů na českém internetu o 11 %. Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než ta druhá. Hlavní sezóna obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
 
Do letošního vývoje se promítlo také extrémně teplé počasí, které do Čech přišlo už v dubnu. „Díky teplému počasí, které přišlo o dva měsíce dříve, než je zvykem, sledujeme posun v trendu nákupů kategorií online. Nezvykle brzy, tedy už v dubnu, vrcholily nákupy v kategoriích jako je dům a zahrada nebo sport. Tradičně tyto segmenty začínají růst až v polovině května a dále,“ doplňuje Tomáš Braverman.
 
Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodává: „Česká e-commerce i nadále meziročně úspěšně roste, což jen potvrzuje důvěru Čechů v internetové obchody. Daří se i nadále rozšiřovat segmenty, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard. Navíc se daří také tradičním odvětvím, a tak můžeme i v letošním roce sledovat nárůst e-commerce obratů. Předpokládáme, že během Vánoční sezony se může růst ještě zintenzivnit.“
 
Rosla také platba kartou online, dobírka klesá
Online kartou už je zaplacena více než pětina objednávek v e-shopech. Meziročně nejvíce začali Češi platit kartou online zboží z kategorie zdraví (+25 %), kosmetiku (+20%), drobné doplňky do domácnosti (+ 19 %) nebo třeba hračky pro děti (+ 12 %). „Celkove vzrostla platba kartou online v e-shopech na 22 %, dobírka si meziročně pohoršila na 32 %,“ říká Tomáš Braverman. Tomu, že i navzdory poklesu si drží dobírka stále prim, nahrávají občas i samy e-shopy. „Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou online ani nenabízí a tak dobírka případně platba bankovním převodem zůstávají jedinou možností,” doplňuje Braverman.