Tiskové zprávy

Víc než pětina objednávek v e-shopech už je placena kartou online

16. 07. 2018

    Online kartou už je zaplacena více než pětina objednávek v e-shopech. Meziročně nejvíce začali Češi platit kartou online zboží z kategorie zdraví (+25 %), kosmetiku (+20%), drobné doplňky do domácnosti (+ 19 %) nebo třeba hračky pro děti (+ 12 %). Celkove vzrostla platba kartou online v e-shopech na 22 %. Podíly jednotlivých plateb napříč celým online trhem vycházejí každoročně z agregovaných dat Heureky a dat největších online hráčů na trhu.

    „V platbách online roste podíl zboží s nižší hodnotou, které jsme začali platit online kartou. Typicky je to třeba drogerie, kosmetika, zdraví, zkrátka zboží nižší hodnoty, které však nakupujeme častěji,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a dodává k tomu další trend: “Zákazníci také stále častěji využívají možnost si v oblíbených e-shopech údaje o platební kartě uložit, takže další nákup už mohou zaplatit na jedno kliknutí.” Typickým sortimentem pro opakované nákupy a platby uloženou kartou je tak právě třeba kosmetika, drogerie ale také třeba krmivo pro zvířata.

    Neznamená to však, že by se v e-shopech neplatily kartou i položky v řádech desítek tisíc, zejména pokud se jedná o ověřené e-shopy. “Každoročně registrujeme na Heurece několik plateb kartou online, které přesáhnou stotisícovou hranici,” doplňuje zajímavost Tomáše Braverman.

    Obliba online platebních metod roste na úkor dobírky
    “Dobírka si stále drží mezi platebními metodami v e-shopech prvenství, i když už několik let její obliba klesá. Její aktuální podíl klesl pod třetinu na 32 %,“ říká Tomáš Braverman z Heureky a pokračuje: „ I když pro určitou část zákazníků zůstane platba na dobírku vždy tou první volbou, bude její obliba ještě ustupovat.“

    Tomu, že i navzdory poklesu si drží dobírka stále prim, nahrávají občas i samy e-shopy. “Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou online ani nenabízí a tak dobírka případně platba bankovním převodem zůstávají jedinou možností,” doplňuje Braverman.

    Svůj stabilní podíl si také drží další česká specialita, platba na odběrném místě. Jedná se o platbu jak kartou nebo hotově, avšak až v okamžiku, kdy má zákazník balíček v ruce.

    POČET OBJEDNÁVEKTRH 2017TRH 2018
    Dobírka34 %32 %
    Platba při převzetí30 %30 %
    Online platba kartou18 %22 %
    Bankovní převod8 %7 %
    Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)6 %5 %
    PayPal a jiné2 %2 %
    Splátky2 %2 %
    OBJEMTRH 2017TRH 2018
    Dobírka35 %32 %
    Platba při převzetí28 %29 %
    Online platba kartou17 %20 %
    Bankovní převod11 %10 %
    Platební tlačítko (rychlý bankovní převod)5 %5 %
    PayPal a jiné2 %2 %
    Splátky2 %2 %

    Sdílet