Útraty přes mobilní zařízení překonají hranici 10 %

Mobilní nakupování opět láme rekordy. Útraty přes mobilní zařízení letos překročí hranici deseti procent. Vloni byl meziroční nárůst mobilního nakupování 60 %. Přes mobily nakupují Češi častěji zboží v nižší, zhruba poloviční hodnotě oproti nákupu z klasického počítače. To je dáno hlavně sortimentem – často se totiž jedná o opakované nákupy zboží pro běžnou denní spotřebu. Vyplývá to z dat nákupního portálu Heureka.cz. 

Už desetina celkového obratu
„Trend rostoucích mobilních přístupů je dlouhodobě patrný i v e-commerce. Na Heurece tvoří návštěvy z mobilů už přes jednu třetinu celkových návštěv,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a dodává k tomu: „Mobilní nákupy jako takové začnou v tomto roce tvořit už významnou část celkového obratu, jejich podíl překročí hranici deseti procent. Vloni rostlo mobilní nakupování o 60 %, v roce 2015 to bylo 8 miliard. Je tedy vidět, že segment m-commerce roste mnohem rychleji než celá e-commerce.“

Na mobilech nakupujeme za méně peněz, ale častěji
I na mobilech je velmi silnou kategorií elektronika, častěji však z pohledu vyhledávání a srovnávání. Trendem nákupu přes mobily je především zboží v nižší hodnotě, často takové, které zákazníci znají, nemusí se o něm dlouho rozhodovat či radit. „Přes mobil lidé nakupují běžné věci denní spotřeby, a velmi často na něm dělají opakované nákupy – nakupují dětské pleny, krmivo pro zvířata nebo kontaktní čočky. Často je to také drogistické zboží,“ říká Tomáš Braverman a dodává:  „Průměrná objednávka z mobilu je zhruba poloviční oproti té z počítače.“

Na tento trend reagují i samy e-shopy. Meziročně se zvýšil počet těch, které mají weby přizpůsobené pro mobilní zákazníky téměř o třetinu. „Přesto je však právě nepřizpůsobenost webů e-shopů jednou z nejčastějších bariér nákupu přes mobil,“ říká Tomáš Braverman. 

V loňském roce utratili Češi na internetu 81 miliard korun, což znamenalo meziroční nárůst o 21 %. V podobném tempu poroste obrat e-commerce i v roce 2016. Segment mobilního nakupování rostl zhruba o 60 %. 

Podíl mobilních nákupů na celkovém obratu e-commerce    Útrata přes mobilní zařízení
rok 2014    7,5 %    5 miliard korun
rok 2015    9,9 %    8 miliard korun
Zdroj: Heureka.cz