Útraty Čechů na internetu dosáhnou v prvním pololetí 35 miliard korun

 
Až 35 miliard korun, to je pololetní odhad obratu českých internetových obchodů. Meziročně to znamená nárůst o pětinu. Vyplývá to z analýzy dat nákupního portálu Heureka.cz. Mezi kategorie, jejichž obliba na internetu meziročně výrazněji vzrostla, patří aktuálně velmi populární jídlo online, oblečení nebo kosmetika. Naopak nejmenší nárůst zaznamenala elektronika a bílé zboží. 

Útraty Čechů na internetu jsou rok od roku vyšší, a letos opět jejich tempo meziročně mírně vzrostlo. „Obrat e-shopů v prvním pololetí tohoto roku dosáhne na 35 miliard, což je o pětinu více než vloni ve stejném období,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz, a dodává k tomu: „Je to větší částka, než jaký byl celoroční obrat e-commerce zhruba před šesti lety. A přitom, když to porovnáme se zahraničím, prostor pro růst české e-commerce tu stále je.“ Vloni dosáhl celkový obrat e-commerce 67 miliard. 

Hitem je jídlo
Mezi segmenty, které v meziročním srovnání posílily o více než 30 %, patří online prodej jídla, kosmetiky nebo oblečení. „Jídlo online je velkým tématem posledních měsíců.  Příčinou je hlavně vstup několika nových hráčů na trh,“ říká Tomáš Braverman a pokračuje: „Dalšími rostoucími kategoriemi je také oblečení nebo kosmetika. Je vidět, že Češi své online nákupní zvyky pomalu, ale jistě mění.“ Podle Bravermana hraje důležitou roli právě vstup nových hráčů nebo klasických kamenných prodejců do prostředí online prodeje. Sílí také obliba nákupních klubů, které se specializují na užší část sortimentu. 

Platíme online
Data z letošního roku jasně potvrzují trend, o kterém se mluví už dlouho. „Online platební metody nabírají na popularitě již delší dobu. Letos online platba kartou posílila oproti loňsku téměř o polovinu na aktuálních 13 %. Lidé ji využívají už častěji než platbu klasickým bankovním převodem,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračuje: „Standardní pokles meziročně opět zaznamenala dobírka, tu využívá 38 % zákazníků.“   

Mobil
V první polovině letošního roku se potvrzují dlouhodobé trendy, například mobilní nakupování. „Nákupy přes mobilní zařízení tvoří stále značnější část prodejů. Změnu chování na to ‚mobilní‘ vidíme i v rámci naší mobilní aplikace, kde registrujeme už téměř čtvrt miliónu stažení,“ dodává Tomáš Braverman. Kromě tohoto trendu podle Bravermana zákazníci stále častěji vybírají místo nákupu podle dalších kritérií, jako je způsob platby nebo rychlost doručení zboží. „V dnešní době tak stále více dochází k prolínání mezi on-line a off-line nákupy,“ shrnuje Braverman.