Datové analýzy

Sortiment e-shopů se vloni rozšířil o pětinu. Nejvíce rostlo jídlo.

23. 01. 2017

    Nakupování potravin a oblečení na úkor mobilních telefonů a počítačů. Tak nějak by se dal shrnout uplynulý rok pohledem online nakupování. Ne že by se elektronika nenakupovala – stále je celý segment IT, mobilních telefonů a černé a bílé techniky na internetu tím nejsilnějším – dohromady tvoří, i když jen těsně, více než polovinu online trhu. Avšak z pohledu meziročního růstu dominovaly loňskému roku jiné kategorie. Nejvýrazněji vzrostl meziročně online nákup potravin (+ 63 %) a oblečení (+ 33 %) - segmentů, které si před pár lety ‚online‘ dokázal představit málokdo. Trendem je také rozšiřování sortimentu, které e‑shopy nabízí. Meziročně počet položek v e‑shopech vzrostl celkově o pětinu. A Češi za něj na internetu utratili celkem 96 miliard korun. Infografiku ke zhodocení e-commerce naleznete zde. Veškerá data vyplývají z údajů nákupního portálu Heureka.cz, obrat celého trhu vychází z agregovaných dat Heureky, Asociace pro elektronickou komerci a veřejně dostupných e-commerce dat.

    Jídlo i oblečení. ‚Offlinové‘ segmenty dobývají online
    I přes stále silný podíl elektroniky se celý loňský rok nesl v duchu rostoucího zájmu o online nakupování potravin a oblečení. Tyto segmenty zaznamenaly meziročně nárůst 63 respektive 33 procent. „E‑shopy svůj zákaznický servis šperkují na maximum – doručení v ten samý den, možnost osobního odběru v kamenných prodejnách, prodloužené lhůty na vrácení zboží a další a další kroky vstříc zákazníkovi – to vše nahrává tomu, že český zákazník stále častěji zkouší nákup online – i u zboží, které ještě před nedávnem bylo spíše specifikem kamenného prodej,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. Kromě těchto (potraviny a oblečení) dvou segmentů však významně rostly i jiné kategorie – dětské zboží vzrostlo meziročně o 24 %, stejně jako vybavení pro dům a zahradu. O 23 % vzrostl meziročně zájem o nákup zboží v kategorii filmy, knihy a hry.

    Sortiment e‑shopů vloni nabobtnal zhruba o pětinu
    Dalším z ukazatelů loňského roku je rozrůstání sortimentu, který e‑shopy nabízí. Ten vzrostl v průběhu loňska zhruba o pětinu. „Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ doplňuje k údajům Tomáš Braverman. Stejně jako nejrychlejší růst, i nárůst sortimentu byl nejvyšší u kategorie jídlo, meziročně o polovinu více. O více než čtvrtinu se pak rozšířil sortiment v segmentu hobby nebo bílé zboží. Největší výběr zboží mají zákazníci v kategoriích oblečení a móda, dům a zahrada a pak v elektronice (dohromady na 3. místě).

    E-commerce účet 2016: 96 miliard korun 
    Za celý tento sortiment utratili Češi vloni na internetu celkem 96 miliard korun. „Česká e-commerce roste dlouhodobě, a letošní 19% nárůst dokazuje, že v nákupech českých domácností si internet získal své stálé místo,“ říká Tomáš Braverman a doplňuje: „Pokročilí zákazníci už online řeší většinu svých nákup. Sledujeme však, že postupně přibývá také zákazníků v nejvyšší věkové kategorii. Senioři jsou v oblasti onlinu stále více edukovaní, a díky pohodlnosti a výhodnosti se nebojí nákup v e‑shopu vyzkoušet.“

    Český mix – online s offlinem
    Další údaj Heureky doplňuje jiný trend a specifikum českých zákazníků. Oblibu osobních odběrů a obecně prolínání online prostředí s tím kamenným. „Počet kamenných výdejen e‑shopů zvýšil vloni na 9 000, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ říká Tomáš Braverman.

    Rostl také mobil
    Rekord vloni dosáhlo také nakupování na mobilních zařízení. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici 37 %,“ dodává Braverman. Podle něj za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů je také to, jak se k tomu postavily samotné e‑shopy. „Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e‑shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e‑shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %). Meziročně je to významný růst a ruku v ruce s tímto trendem poroste také celkový obrat mobilních nákupů,“ dodává k tomu Braverman.

    Sdílet

    Heureka jako online BTL nástroj pro značky

    25. 01. 2022

    I značky mají u nás na Heurece své místo. Nabízíme služby zlepšující viditelnost produktů, což přináší jak lepší povědomí o značce a jejím portfoliu, tak i vyšší zájem o její produkty. Možnosti propag…