Mobil při nakupování: Online ceny srovnáváme i v kamenných obchodech, Heureku z mobilů prohlíží 28 % uživatelů

Mobil většině Čechů slouží jako pomocník i při nakupování v klasických kamenných obchodech. Vyplývá to z analýzy chování českých zákazníků na internetu, kterou provedl nákupní portál Heureka.cz. Podle ní 52 % Čechů aktivních na internetu uvedla, že během nákupů v kamenných obchodech vyhledávají na svých telefonech informace o cenách zboží na internetu, srovnávají jednotlivé nabídky a zjišťují, zda nenajdou online zboží výhodněji. 

Téměř každý druhý internetový uživatel potvrdil, že i během nákupu v kamenných o obchodech využívá k nákupu internet - srovnává nejvýhodnější nabídky zboží a zjišťuje, kde najde zboží výhodněji. „To potvrzují data z naší aplikace, kterou používá čtvrt miliónu uživatelů a která umožňuje skenování čárových kódů zboží. Uživatelé jen za poslední půlrok porovnávali ceny v kamenných s těmi na internetu u více než 100 000 produktů,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračuje: „Srovnáním cen a vybráním té nejlepší nabídky, tedy nákupem v ověřeném e-shopu s přijatelnou cenovou nabídkou, lze na internetu ušetřit oproti kamenným obchodům řádově stovky až tisíce korun.“

Braverman k tomu dodává, že nejčastěji takto srovnávají Češi především nabídky elektroniky a bílého zboží, knížek nebo hraček. 

Zboží prohlíží už 28 % uživatelů
„Přístupy z mobilů vzrostly v prvním pololetí tohoto roku meziročně o polovinu a tvoří už 28% podíl. Reálně uskutečněné objednávky se však stále počítají spíše v řádech jednotek procent,“ upřesňuje Tomáš Braverman z Heureky a dodává k tomu: „E-shopy totiž často nemají uživatelsky příjemné prostředí pro nakupování na mobilu, nenabízí dostatek platebních metod a celkově nejsou na mobilní zákazníky ještě připraveni.“ Proto zatím zákazníci zboží na mobilu spíše prohlížejí, vybírají, analyzují možnosti a samotný nákup potom uskuteční až na počítači nebo notebooku. 

V prvním pololetí letošního roku si Češi nejčastěji na mobilních zařízeních prohlíželi právě mobilní telefony, parfémy, knihy nebo tablety. „Mezi zbožím, které lidé na mobilech pouze prohlíží a které reálně nakoupí, jsou rozdíly. I zde se však oproti loňsku chování Čechů změnilo – letos se na mobilech častěji nakupuje drobná běžná elektronika, knihy nebo krmivo – zkrátka věci pro běžnou denní spotřebu, o kterých nemusíme příliš dlouho přemýšlet. Trendem je také nákup erotických pomůcek,“ doplňuje Tomáš Braverman. Nezměnilo se však to, že na mobilu nakupujeme spíše drobnější věci nižší hodnoty. Častěji se také k nákupu přes mobil odhodlají muži. 

Zatímco dříve bylo běžnější, že se mobily využívali k hledání a nakupování při cestování do práce, v čekárnách, v restauracích – zkrátka mimo domov, nyní se mobilní ‚prohlížení‘ i nakupování stává stále častější také doma. „To souvisí samozřejmě s vyšší úrovní a kvalitou smartphonů, které jsou cenově stále dostupnější. Zážitek z používání mobilu už se blíží k notebooku nebo klasickému počítači. S mobilem v ruce je také pohodlnější sledovat třeba oblíbený film,“ říká Tomáš Braverman.