Od DVD, mobilů a navigace k jídlu a oblečení, Heureka slaví 10 let nakupování v e-shopech

10. 10. 2017 - Posun od nákupu elektroniky k objednávání online téměř všeho, včetně jídla. Před deseti lety vévodila mobilním telefonům na internetu značka Nokia, dnes se na vrcholu stále drží iPhony. Spolu s nimi jsou nejpopulárnější, před pár lety ještě neznámé, značky Huawei nebo Xiaomi. „Hitem internetu byla díky MS ve fotbalu v daném roce vuvuzela, letos pobláznil všechny Čechy fidget spinner,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Průřez deseti lety nakupování v českých e-shopech zpracovala právě Heureka.cz k příležitosti oslavy 10 let od svého vzniku.

Z výsadního postavení elektroniku sesadilo třeba oblečení, drogerie nebo jídlo 
Elektronika, téměř výhradně, byla tím prvním sortimentem, který začali Češi na internetu nakupovat ve větším množství – a na kterém se vlastně online nakupování ‚naučili‘. „Největšími hity v letech založení Heureky byla drobnější elektronika, konkrétně dvd přehrávač, mp3 přehrávač nebo třeba navigace do auta,“ vyjmenovává nejoblíbenejší produkty v letech založení Heureky Tomáš Braverman, její ředitel. Samozřejmostí byly také mobilní telefony. „Před deseti lety frčela nejvíce Nokia N95, která nám už dnes přijde jako pěkné retro,“ dodává s úsměvem Braverman. Postupem let se nákupní chování Čechů, a s ním i oblíbený sortiment v e-shopech, radikálně rozšířil. „Postupem času přibýval další a další sortiment – od bílé elektroniky nebo sportovních pomůcek až po dnešní trendy, kdy se online nakupuje opravdu vše, od nábytku a hraček přes oblečení, jídlo a drogerii,“ doplňuje Tomáš Braverman. 

V počátcích jelo elektro – mobilům vévodily Nokie, zájem byl o set-top-box
Ani pár dalších let se nakupování na internetu moc nezměnilo, i když k elektronice přibyly další trendy. „V roce 2009 byla jedním z top produktů pila Husquarna, velký zájem byl i o iPad. Jen o rok později, v roce 2010 se mezi top produkty roku dostal ‘nesmrtelný’ kávovar Dolce Gusto,“ říká Tomáš Braverman a přidává k tomuto roku další postřeh: „Zajímavé je sledovat, čím Češi daný rok žili, a co se tak objevilo mezi nejpopulárnějšími produkty roku. V roce 2010 to byla vuvuzela - až tak moc nás pobláznilo fotbalové mistrovství světa v Jihoafrické republice.“

První Samsung hitem v roce 2011, Heureka vydala první mobilní aplikaci
V roce 2011 se na žebříčku nejpopulárnějších produktů objevil mobilní telefon značky Samsung. Vedle toho byly online nejoblíbenější ledničky nebo sodastream. „V tomto roce byla vydaná také první mobilní aplikace Heureky, i když mobilní přístupy tvořily jen necelá dvě procenta návštěv,“ vypráví Tomáš Braverman. O rok později už to bylo procent 6. 

Tentýž rok (2012) by se dal také označit za ‚rok pařmenů‘. „Z pohledu nejoblíbenějších produktů byl rok 2012 ve znamení počítačových her (Battlefield nebo The Sims 2) a herních konzolí Playstation,“ říká Tomáš Braverman z Heureky. Po letech vlády a vlivu značky Nokie je tento rok také tím prvním, kdy se v žebříčku top produktů a top mobilů neobjevil už ani jeden. „V tomto roce jsme se taky nechali inspirovat zahraničím a uspořádali první ročník akce Den dopravy zdarma – její pátý ročník chystáme i letos,“doplňuje Tomáš Braverman. 

Rok 2013: Doplňky a trochu bizarností
O pár let později už se online zdaleka nenakupovaly jenom mobilní telefony. Do top produktů se v roce 2013 dostaly i zajímavosti, které by v onlinu ještě nikdo moc nečekal, jako například brikety, osb desky nebo elektronické cigarety, které v tomto roce zažívaly svůj boom. „V letech 2013 a 2014 se také začíná pomalu, ale jistě, nakupovat i oblečení. Především jsou to doplňky, jako hodinky a drobné šperky, do obliby se dostává také drogerie – hřebeny nebo balzámy na rty,“ doplňuje Tomáš Braverman. Top vánočním dárkem a jedním z celoročních hitů se stala stavebnice Lego. 

Jídlo, oblečení, drogerie nebo léky – to je online nákup současnosti
Následující roky už jsou minulost nedávná. „Naplno se online začalo nakupovat oblečení, vybavení pro sport a hobby. Vlna veder vyšvihla do popředí zájmu klimatizace a větráky,“ říká Tomáš Braverman a dodává: „Mobilní telefony stále okupuje značka iPhone, naopak Samsung začíná ustupovat před novými čínskými značkami, typicky Huawei nebo Xiaomi.“ říká Braverman. Kategorie, které si Češi kupují v e-shopech už běžně, se rozrostly. „Nejpopulárnějšími produkty v posledních letech se tak kromě tradičních mobilních telefonů a další elektroniky staly stany, grily nebo hodinky. Do trendů letošního roku však už stačily vstoupit také trendy jako je fidget spinner nebo hooverboard.“