Obrat českých e-shopů v tomto roce dosáhne hranice 67 miliard

 
Útraty Čechů na internetu v letošním roce opět stoupají. Odhadovaný obrat internetových obchodů vzroste meziročně o více než 16 % a dosáhne hranice 67 miliard. I nadále je nejoblíbenějším sortimentem na internetu elektronika, významně však mezi zákazníky posílil zájem o kategorie Kosmetika nebo Oblečení a móda. Nedílnou součástí e-commerce trhu se stal také segment mobilních nákupů, přístupy z mobilních zařízení tvoří už více než pětinu celkové návštěvnosti. Data o stavu české e-commerce v roce 2014 prezentoval ředitel nákupního portálu Heureka.cz Tomáš Braverman v rámci vyhlašování výsledků soutěže ShopRoku 2014. 
 
Internetový prodej stále roste
Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí už téměř sedmi procenty. „Odhadovaný obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste zhruba o 16 procent. Očekáváme, že překročí hranici 67 miliard,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. 
 
Dlouhodobě nejoblíbenějším sortimentem na internetu je elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %), Oblečení a móda (+15 %), novinkou je také stále častější nákup potravin online.
 
Údaje Heureky také potvrdily zpomalování tempa růstu počtu e-shopů. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. Trendem v tomto směru se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ vysvětluje Tomáš Braverman.
 
Mobilní nákupy jsou současnost, ale především budoucnost
Více než dvojnásobný nárůst zaznamenala meziročně mobilní návštěvnost. „Aktuálně už přístupy z mobilních zařízení tvoří více než pětinu celkové návštěvnosti,“ říká Tomáš Braverman z Heureky. Častou bariérou pro kompletní dokončení nákupu na mobilním zařízení je nepřehledné zobrazování stránek, špatné zobrazování nabídky a také obecná nedůvěra v mobilní platby. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplňuje Tomáš Braverman. 
 
Kvalitnější e-shopy, spokojenější zákazníci
Kvalita e-shopů roste. Dokazuje to rostoucí spokojenost českých zákazníků s e-shopy. „Ačkoliv se nejedná o dramatické zvýšení, vzrostlo průměrné hodnocení služeb e-shopů v programu Ověřeno zákazníky 96,6 %. Znamená to, že nákup v daném e-shopu by doporučilo přes 96 % zákazníků, kteří v něm nakoupili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel Heureky. V průměru jsou zákazníci nejvíce spokojeni s úrovní komunikace e-shopů, naopak největší rezervy mají obchody v přehlednosti a uspořádání. 
 
Před nákupem se Češi naučili pročíst si recenze a hodnocení ostatních uživatelů, a na jejich základě si vybrat důvěryhodný e-shop. Stále častěji však po nákupu aktivně recenze sami píší. „Na Heurece už je ohodnocen téměř každý třetí nákup, a jen za první pololetí udělili zákazníci přes dva miliony hodnocení a recenzí,“ doplňuje Tomáš Braverman. Kromě recenzí obchodů mohou zákazníci na Heurece přidávat také recenze k více než 10 miliónům produktů, které jsou aktuálně v katalogu Heureky k nalezení, což je nejvíce na českém internetu.
 
Sbohem, dobírko!
Stejně jako vloni, také letos byla mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 40 % zákazníků. Její obliba však dlouhodobě klesá, jen od loňska se jedná o pokles o 14 %. Zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků. „Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili online, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ vysvětluje Tomáš Braverman. 
 
Varianta osobního odběru také často volena především z důvodu ceny, bývá to nejlevnější typ dopravy. „Doprava zdarma je pro zákazníky zajímavou nabídkou, a proto se i letos Heureka rozhodla pořádat Den dopravy zdarma. Vloni při něm zákazníci utratili za jediný den více než 180 miliónů korun,“ vysvětluje Tomáš Braverman.