Datové analýzy

Loňský účet e-commerce: 115 miliard korun

04. 01. 2018

    Další rekordní růst zaznamenala česká e-commerce v uplynulém roce 2017. Češi na internetu utráceli meziročně o 18 % více a celkem tak v českých e‑shopech utratili 115 miliard korun. „Online platby, zrychlování procesů a vstup čistě offline hráčů do prostředí onlinu,“ komentuje stručně vývoj uběhlého roku Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Celková čísla e-commerce trhu v Česku přináší nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Všechna čísla najdete také v naší infografice.

    Češi neztrácí chuť nakupovat online
    115 miliard korun utratili Češi vloni v internetových obchodech. „Pololetní analýza ukazovala nižší meziroční nárůst, ale první polovina roku bývá vždy slabší. Lidé si nákupy nechávají až na poslední měsíce roku. Letos byla hlavní sezóna opět silná a vánoční čísla konečnou útratu vytáhla na 115 miliard korun,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a pokračuje: „Meziročně zůstalo tempo růstu podobné, nárůst obratu e-commerce oproti loňsku je 18 %.“

    Stírají se rozdíly mezi offline a online světem
    Jedním z velkých trendů uplynulého roku bylo stírání rozdílů mezi online a offline světem. „Do světa e-commerce vstoupili letos velcí offlinoví hráči. Svůj e‑shop otevřel například Lidl nebo Humanic. Hranice mezi offlinem a onlinem se tak stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka,“ říká Braverman. Tento trend potvrzují také čísla počtu kamenných výdejen, kterých meziročně také přibylo. Na českém trhu jich je aktuálně 9 300, ještě vloni jich bylo 9 000.

    Meziročně vzrostl také počet e‑shopů na českém trhu. „Desetiprocentní meziroční nárůst počtu e‑shopů na českém trhu je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně. Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e‑shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e‑shop jako další kanál prodeje,“ vysvětluje rostoucí čísla Tomáš Braverman. Aktuálně je na českém trhu 40 100 e‑shopů.

    Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodává: „Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Překonání 10% hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování. Dlouhodobě sledujeme zvyšující se zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e‑shopy. Věříme, že i nadále on-line prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec.“

    Pytel se roztrhl s jídlem, oblečením i kosmetikou
    Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let a tento trend neustále roste. E‑shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman. Totéž platí o nákupu oblečení nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro online nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží a víte, co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte online,“ vysvětluje Braverman. 
    Stále nejsilnější je z hlediska podílu segment elektroniky nebo bílého zboží. „Sortiment, který do onlinu velmi brzy už také promluví, je třeba kategorie Auto-moto,“ dodává Braverman.

    Rychle rychle
    Patrná je v tomto roce snaha o zrychlování – a to nejen v rámci nákupního procesu, ale i mimo něj. Někteří významní hráči už nabízí same day delivery, tedy doručení v ten samý den. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i same day delivery trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají téměř nikde na světě. Dokazuje to, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka,“ doplňuje Braverman.

    Mobil
    Důležitým tématem je také mobil, který stále roste, i když tempo růstu zpomaluje. „M-commerce pomalu bude dosahovat svého vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ říká Tomáš Braverman a pokračuje: „Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily stále nebudou hrát důležitou roli,“ doplňuje Tomáš Braverman z Heureky.

    Sdílet

    Heureka jako online BTL nástroj pro značky

    25. 01. 2022

    I značky mají u nás na Heurece své místo. Nabízíme služby zlepšující viditelnost produktů, což přináší jak lepší povědomí o značce a jejím portfoliu, tak i vyšší zájem o její produkty. Možnosti propag…