Loňský účet e-commerce: 115 miliard korun

4. ledna 2018 - Další rekordní růst zaznamenala česká e-commerce v uplynulém roce 2017. Češi na internetu utráceli meziročně o 18 % více a celkem tak v českých e-shopech utratili 115 miliard korun. „Online platby, zrychlování procesů a vstup čistě offline hráčů do prostředí onlinu,“ komentuje stručně vývoj uběhlého roku Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Celková čísla e-commerce trhu v Česku přináší nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Všechna čísla najdete také v naší infografice.

Češi neztrácí chuť nakupovat online
115 miliard korun utratili Češi vloni v internetových obchodech. „Pololetní analýza ukazovala nižší meziroční nárůst, ale první polovina roku bývá vždy slabší. Lidé si nákupy nechávají až na poslední měsíce roku. Letos byla hlavní sezóna opět silná a vánoční čísla konečnou útratu vytáhla na 115 miliard korun,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a pokračuje: „Meziročně zůstalo tempo růstu podobné, nárůst obratu e-commerce oproti loňsku je 18 %.“ 


Stírají se rozdíly mezi offline a online světem
Jedním z velkých trendů uplynulého roku bylo stírání rozdílů mezi online a offline světem. „Do světa e-commerce vstoupili letos velcí offlinoví hráči. Svůj e-shop otevřel například Lidl nebo Humanic. Hranice mezi offlinem a onlinem se tak stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka,“ říká Braverman. Tento trend potvrzují také čísla počtu kamenných výdejen, kterých meziročně také přibylo. Na českém trhu jich je aktuálně 9 300, ještě vloni jich bylo 9 000. 


Meziročně vzrostl také počet e-shopů na českém trhu. „Desetiprocentní meziroční nárůst počtu e-shopů na českém trhu je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně. Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e-shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ vysvětluje rostoucí čísla Tomáš Braverman. Aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů. 


Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodává: „Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Překonání 10% hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování. Dlouhodobě sledujeme zvyšující se zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy. Věříme, že i nadále on-line prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec.“ 


Pytel se roztrhl s jídlem, oblečením i kosmetikou
Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let a tento trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman. Totéž platí o nákupu oblečení nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro online nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží a víte, co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte online,“ vysvětluje Braverman. 
Stále nejsilnější je z hlediska podílu segment elektroniky nebo bíleho zboží. „Sortiment, který do onlinu velmi brzy už také promluví, je třeba kategorie Auto-moto,“ dodává Braverman.  


Rychle rychle
Patrná je v tomto roce snaha o zrychlování – a to nejen v rámci nákupního procesu, ale i mimo něj. Někteří významní hráči už nabízí same day delivery, tedy doručení v ten samý den. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i same day delivery trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají téměř nikde na světě. Dokazuje to, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka,“ doplňuje Braverman.


Mobil
Důležitým tématem je také mobil, který stále roste, i když tempo růstu zpomaluje. „M-commerce pomalu bude dosahovat svého vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ říká Tomáš Braverman a pokračuje: „Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily stále nebudou hrát důležitou roli,“ doplňuje Tomáš Braverman z Heureky.