Letošní Vánoce přinesly dva vrcholy, během nich byl počet objednávek tři čtvrtě miliónu


Letošní Vánoce mají z pohledu obchodníků dva nejsilnější dny, druhé a třetí prosincové pondělí. Během těchto dvou dnů se uskutečnil téměř shodný počet objednávek. V obou dnech dosáhl hranice 400 000. V pondělí 8. prosince vévodila nákupům online dobírka a platba na odběrném místě, o týden později Češi volili spíše online platební metody. Vyplývá to z dat nákupního portálu Heureka.cz a platební brány PayU.


Letošní vánoční nákupy probíhaly celkem netradičně, kdy se v obou dnech uskutečnil téměř stejný počet objednávek na hranici 400 000 v každém dnu. „I když počet objednávek byl téměř stejný, nákupní chování Čechů se v daných dnech lišilo. Díky rozdílům v sortimentu i způsobu platby bylo nepatrně vyššího obratu dosaženo 8. prosince. Došlo k nárůstu o 16 % oproti loňskému roku,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. „Tento den se nejvíce nakupovala elektronika, která tvořila dvě pětiny nákupů (39 %), bílé zboží (20 %) a vybavení pro dům a zahradu (13 %). Lidé přes 60 % objednávek zaplatili na dobírku nebo na odběrném místě,“ doplňuje Braverman.
O týden později lidé nakupovali také elektroniku a vybavení pro dům a zahradu, téměř vůbec však nenakupovali bílou elektroniku, díky čemuž klesla průměrná hodnota objednávky o více než desetinu. „V pondělí 15. prosince lidé mnohem více nakupovali také oblečení, oproti předchozímu týdnu o třetinu,“ říká Tomáš Braverman. U některých obchodníků byl vidět nárůst v kategorii Oblečení již od listopadu. „Na našem portálu jsme zaznamenali nárůst počtu nákupů až o 80 %,“ potvrdila Alice Krásná, Brand Manager pro Aukro.cz. Důvodem mohl být podle ní i fakt, že prodejci nabídli řadu slev a akcí na dopravné: „U takto cenově senzitivní kategorie jako Oblečení akce skutečně fungují. Na našem portálu se nám díky slevě na dopravu při platbě kartou Visa podařilo i navýšit počet prodaných produktů nad 1000 korun až o 40 %.“
15. prosince Češi  více využívali online platební metody. Podle dat platební brány PayU v ČR bylo nejsilnějším dnem před Vánoci z hlediska online plateb jednoznačně třetí prosincové pondělí. Oproti stejnému období loňského roku narostl v tento den objem plateb zaplacených online až o 40 %. Za své nákupy platili zákazníci nejčastěji kartami – podíl online plateb kartou vzrostl oproti stejnému období loňského roku o 10 %. Podle Gabriela Kalapoše, ředitele PayU v ČR, však byla z hlediska online plateb překvapivě silná i středa 10. prosince, a to hlavně kvůli výplatám.
Podle nákupů v posledním předvánočním týdnu budou Češi pod stromečkem nacházet herní konzole Xbox, tablety Lenovo, mobilní telefony Samsung nebo parfém Agent Provocateur.