Potenciál e-commerce v ČR z pohledu kategorií zboží
25. 01. 2022
Jak velký potenciál mají jednotlivé kategorie, na to si připravil prezentaci Tomáš Braverman na E-Business Forum 2015. Prezentace je k nahlédnutí níže.
29. 05. 2017
Růst online plateb a pokles dobírky je v online nákupu dlouhodobým trendem. Letos čísly mírně zamíchalo EET – podíl plateb kartou online tak meziročně vzrostl „jen“ o 1 procentní bod, celkově je tak podíl plateb online 18 %. „I když se nejedná o dramatické číslo, faktem je, že některé e‑shopy kvůli EET online platby rušily,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz. Nejčastěji využívanou platební metodou je však napříč celým trhem stále dobírka. Podíly jednotlivých plateb napříč celým online trhem vycházejí každoročně z agregovaných dat Heureky a dat největších online hráčů na trhu.
Trend pokračuje: Dobírka klesá, karta online roste
Obliba online plateb vzrostla na 18 %, naopak dobírka, již tradičně, mírně poklesla. „Dobírka je stále nejvyužívanější platební metodou, a své místo si určitě udrží ještě dlouho. Kromě tohoto sledujeme v online další silný trend – například platbu kartou online, jejíž obliba opět meziročně vzrostla, aktuálně na 18 %,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
Zajímavé je, že dobírka ještě silněji stále figuruje při objednávkách na mobilu. Při nákupech přes klasický počítač (desktop) je oproti těm mobilním vidět větší obliba právě karty online. „Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky, a bojí se čísla karet zadávat. V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si Tomáš Braverman.
Kartou online? Nejčastěji knížky a jídlo
Nejčastěji platí zákazníci kartou online v kategorii filmy, knihy hry nebo v segmentu s potravinami. „V těchto segmentech je kartou zaplacena průměrně každá pátá objednávka,“ říká Braverman. Naopak nejméně, každá sedmá objednávka, je kartou placena například v kategorii Dům a zahrada.
Z údajů Heureky dále vyplývá, že průměrně nejnižší hodnoty objednávky zákazníci platí při převzetí. „U zboží nižších hodnot zákazníci často nechtějí platit poštovné, které cenu navýší – proto si jej spíše přijdou vyzvednout,“ doplňuje Tomáš Braverman. Pro ostatní platební metody platí, že v průměru je hodnota objednávky vyšší, a u všech metod je velmi podobná.
Dobírka vévodí podle počtu objednávek, i podle objemu zaplacených peněz
V platebním chování jsou čeští zákazníci však dlouhodobě poměrně konzervativní – pokud mají oblíbený způsob platby, využívají ho bez ohledu na to, jak vysoká je hodnota objednávky. „Dokládají to údaje o tom, jaký podíl mají jednotlivé platební metody na počtu objednávek, a jak to vypadá při pohledu podle objemu plateb. Čísla jsou velmi podobná, na prvním místě je opět dobírka, a po platbě při převzetí následuje platba kartou online,“ vysvětluje Tomáš Braverman. Změnit uživatelské chování může podle Bravermana třeba redesign e‑shopu nebo změna designu nákupního procesu, podporování určitých druhů platby či zpoplatnění těch, které e‑shop nechce do budoucna podporovat. Podle Bravermana se však čeští zákazníci učí moderním platebním metodám rychle. A mileniálové či ‚generace Z‘ si už teď bez jednoduchosti, rychlosti a komfortu, který online platby nabízí, neumí nakupování v e‑shopech představit.
Podíl jednotlivých plateb na českém internetu, rok 2017:
Platby v e‑shopech | Podíl plateb dle objednávek, 2017 (meziroční změna) | Podíl plateb dle objemu 2017 | |
Dobírka | 34 % (- 1 %) | 35 % | |
Platba při převzetí | 30 % (+ 2 %) | 28 % | |
Online platba kartou | 18 % (+ 1 %) | 17 % | |
Bankovní převod | 8 % (- 1 %) | 11 % | |
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) | 6 % (- 2 %) | 5 % | |
PayPal a jiné | 2 % (+ 1%) | 2 % | |
Splátky | 2 % (0 %) | 2 % |
Zdroj: Agregovaná data Heureka.cz a přední české e‑shopy
25. 01. 2022
Jak velký potenciál mají jednotlivé kategorie, na to si připravil prezentaci Tomáš Braverman na E-Business Forum 2015. Prezentace je k nahlédnutí níže.
25. 01. 2022
I značky mají u nás na Heurece své místo. Nabízíme služby zlepšující viditelnost produktů, což přináší jak lepší povědomí o značce a jejím portfoliu, tak i vyšší zájem o její produkty. Možnosti propag…
25. 01. 2022
Jak jsou věrní naši zákazníci? Hraje se u nás na věrnost nebo vyhrává nejnižší nabídka? Tyto a další otázky jsou zodpovězené v prezentaci od Tomáše Bravermana na E-Business Forum 2016.