Tiskové zprávy

Heureka.cz: Češi letos v e-shopech opět utratí víc peněz než vloni, obrat e-shopů dosáhne 58 miliard

22. 10. 2013

    Také v letošním roce se opět zvýší obrat peněz, který čeští zákazníci utratí v českých e-shopech. Obrat českých e-shopů se letos zvýší téměř o 15 % a dosáhne hranice 58 miliard korun. Vzroste počet objednávek uskutečněných v internetových obchodech na 30 milionů. Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza nákupního rádce Heureka.cz založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.

    Internetové nakupování je mezi Čechy fenoménem. „Obliba online nákupu každoročně roste. Od roku 2010 vzrostl obrat českých e-shopů téměř o 50 % na současných 58 miliard,“ říká ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman, a dodává: „Spolu s vyššími tržbami také odhadujeme, že v letošním roce lidé uskuteční rekordních 30 milionů objednávek.“

    I když stále někteří lidé cítí při nákupu na internetu určitá rizika, jeho popularita jednoznačně roste „Češi nakupují na internetu z několika důvodů, chtějí ušetřit především peníze a čas. Online nákupy se staly symbolem pohodlných nákupů bez front, kdy zákazník může nakoupit doslova kdykoliv,“ vysvětluje Jan Jírovec, šéf holdingu Allegro Group CZ, který provozuje Heureka.cz.

    Jako v loňském roce, i letos se však sníží průměrná cena objednávky. „Průměrná cena objednávky se snižuje každý rok, letos její průměrná hodnota klesla na 1 872 korun,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a pokračuje: „Za toto snižování může fakt, že se Češi naučili na internetu nakupovat běžně i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali výhradně v kamenných obchodech.“

    Stále důležitějším a progresivně rostoucím trendem jsou přístupy a nákupy z mobilních zařízení. „Mobilní přístupy vzrostly od loňska více než dvojnásobně, v současnosti činí 12 %, na Slovensku už je to dokonce 14 %,“ uvádí Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. „Mobilní nákupy jsou symbolem dnešní doby. Dnes je pro e-shopy nezbytnost mít kvalitní webovou aplikaci nebo mobilní verzi svého e-shopu. Očekáváme, že velká část vánočních nákupů proběhne právě přes mobily nebo tablety,“ říká Jan Jírovec z Allegro Group CZ.

    Dlouhodobě nejžádanější sortiment na internetu je elektronika, kterou lidé vyhledávají nejčastěji. „Elektronika je na internetu evergreenem, vyhledává ji 35 % zákazníků,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Oblíbené v kategorii elektronika jsou mobilní telefony a tablety. „Dále se nejčastěji vyhledává móda a oblečení (13 %) či vybavení pro dům a zahradu (12 %),“ doplňuje Tomáš Braverman.

    Kde se situace příliš nezměnila, je podíl dopravců, které Čeští zákazníci nejčastěji využívají. Stále nejoblíbenějším dopravcem českých zákazníků je Česká pošta, jejíž služby volí přes polovinu (52 %) zákazníků. Druhým nejoblíbenějším dopravcem je s 25 % PPL, třetí je přepravní společnost DPD (8 %). „Českým specifikem je osobní odběr. Jeho popularita rozhodně neklesá, v letošním roce využije osobní odběr 42 % zákazníků,“ říká Tomáš Braverman.

    Zajímavé je také srovnání hodnocení zákazníků u nejlepších českých e-shopů, které se umístily v soutěži ShopRoku 2013, a všech e-shopů zapojených ve službě Ověřeno zákazníky. „Potvrzuje se, že pro zákazníka je důležitým faktorem výběru e-shopu doba dodání. Zatímco průměrná doba dodání u všech e-shopů je přes 2 dny (2,6 dne), vítězové soutěže ShopRoku mají průměrnou dobu dodání pod dva dny, přesněji 1,9 dne,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

    Výrazně se liší také opakované nákupy, průměrně v jednom obchodě během jednoho roku opakovaně nakoupí 33 % zákazníků, u letošních vítězů soutěže ShopRoku je to dokonce 62 %.

    Zdrojem dat o českém e-commerce prostředí je analýza nákupního rádce Heureka.cz založená na agregovaných datech z českých internetových obchodů.

    Sdílet