Průřez deseti lety české a světové e-commerce

25. září 2018 - Prvním sortimentem, který na internetu Češi nakupovali, byla téměř výhradně elektronika. „Dnes už online běžně nakupujeme pečivo, ovoce i zeleninu, řasenky, prací prášky, léky i boty a kalhoty. Počet e-shopů v Česku během poslední dekády vzrostl desetkrát, a dnes v nich utrácíme zhruba pětkrát více než před deseti lety,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Během této doby pokleslo využívání dobírky v e-shopech o více než polovinu. Naopak, trendem jsou online platby. E-commerce už se na celkovém retailu podílí nezanedbatelnými deseti procenty. To, a mnoho dalších zajímavostí vyplývá z analýzy dekády české a světové e-commerce, kterou pro jubilejní 10. ročník konference E-Business Forum připravil nákupní rádce Heureka.cz.

Odhadovaný počet e-shopů se v roce 2007 pohyboval pod hranicí 4 000, a každoročně narůstal. Největší skok v jejich počtu byl v roce 2012, který představoval nárůst o 9 000. „Od tohoto roku se tempo růstu počtu e-shopů zpomalilo a trh prošel i fází mírné konsolidace. Aktuální číslo je na 40 100 e-shopech,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a pokračuje: „Ruku v ruce tím rostl, a stále roste i celkový obrat e-shopů. Obrat celého loňského roku tak skončil na 115 miliardách korun, což je meziroční nárůst o 18 %.“

Počátky Heureky a konference E-Business Forum jsou na internetu v Česku spojeny především s nákupem elektroniky. Největšími hity v letech založení Heureky byla drobnější elektronika a samozřejmě mobilní telefony. „Před deseti lety byly v Česku hitem telefony Nokie. V té samé době ale v Americe spatřil světlo světa první iPhone,“ říká Tomáš Braverman. V roce 2011 už se na žebříčku nejpopulárnějších produktů objevil mobilní telefon značky Samsung. V tomto roce také mobilní telefony nesměle vstupují přímo do online nakupování – konkrétně se jedná o přístupy z mobilních zařízení na webové stránky. „Podíl mobilních přístupů dosahoval v tomto roce necelá dvě procenta, a Heureka vydala svojí první mobilní aplikaci,“ doplňuje Tomáš Braverman z Heureky. Rok 2012 je po letech vlády a vlivu značky Nokie tím prvním, kdy se v žebříčku top produktů a top mobilů neobjevil už ani jeden.

„Obecně bylo zajímavé sledovat, čím Češi daný rok žili, a co se stalo internetovým hitem. V jednu chvíli byl nejpopulárnějším produktem šunkovar, osb desky, brikety nebo třeba nedávná antistresová pomůcka fidget spinner,” říká Tomáš Braverman a dodává: „V roce 2010 to například byla vuvuzela, až tak moc nás pobláznilo fotbalové mistrovství světa v Jihoafrické republice.“ Pro zajímavost - ve světě byl v tomto roce vytěžen první Bitcoin, který se na český trh dostal ve větší míře až vloni.

Významně rostoucím se na internetu od roku 2014 stává i sortiment, který působil do té doby v onlinu spíše okrajově. „Jednalo se především o oblečení, kosmetiku, drogerii a také jídlo, zkrátka o zboží v nižších hodnotách pro běžnou denní spotřebu,” vysvětluje Tomáš Braverman. V roce 2014 podpořil tento trend a prodej jídla online vznik významných českých hráčů v tomto segmentu, e-shopů Rohlík.cz a Košík.cz. Ve světě je  Amazon Fresh, tedy online prodej jídla, v této době na trhu už sedm let. Začíná se rozšiřovat také síť výdejen a kamenných prodejen e-shopů, osobní odběr v této době preferuje třetina zákazníků e-shopů. „Doprava se stává velmi důležitou součástí výběru – a to nejen její cena, ale přidané služby dopravců, rychlost a kvalita,“ dodává Braverman.

Rok 2014 je klíčový i pro světovou e-commerce. „Do roku 2014 hráli prim ve světovém onlinu především USA a Británie. V tomto roce však přeskočil obrat Alibaby během jediného dne (konkrétně během ‘Singles day‘) do té doby nejsilnější e-commerce dny - Cyber Monday i Black Friday. Čína tak začala být na poli e-commerce vnímána jako významný hráč,“ vysvětluje pozadí e-commerce milníku Tomáš Braverman.

Čísla za první pololetí letošního roku (2018) ukazují, že online nakupovat jenom tak nepřestaneme.

„Trendy dnešní doby na českém trhu jsou jasné – roste podíl online plateb a ustupuje dobírka. Stále více, na úkor elektroniky, rostou kategorie pro běžnou denní spotřebu, jídlo, drogerie, kosmetika, léky.  V letošním pololetí jsme opět utratili o 11 % více než vloni, přitom největší sezóna nás teprve čeká,“ říká Tomáš Braverman a uzavírá: „Zvedá se celá česká ekonomika, a s tím jde ruku v ruce i růst onlinu. Nemůžeme čekat, že trh e-commerce poroste každoročně o desítky procent, ale když se podíváme na vyspělé ekonomiky, tak stále máme kam růst, a stále rosteme.“