České e-commerce se stále daří, Češi v e-shopech vytáhli z peněženek celkem 135 miliard korun

7. ledna 2019 - Další úspěšný rok za sebou mají české e-shopy. Jejich obrat za rok 2018 dosáhl 135 miliard korun, jak vyplývá z analýzy nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Meziročně tedy Češi utráceli o 17 % více. Celkově největší objem peněz utratili zákazníci na internetu za známé značky elektroniky, konkrétně za Samsung, Apple a Xiaomi. Mrkněte se do přehledné infografiky, kde najdete více informací.

„Opět se potvrdilo, že vánoční nákupy jsou pro všechny obchodníky klíčové. Díky mimořádně příznivému počasí byla první polovina roku s menším růstem, úspěšný konec roku vytáhl obrat o 17 % výš než vloni. Češi v e-shopech opět trhali rekordy,“ potvrzuje šéf nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Vzrostl také počet e-shopů, aktuálně jich je na českém trhu 43 500. 
 
„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy korun více. Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíce podepsala velmi úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

A za jaké konkrétní zboží Češi utratili nejvíce? „Celkově největší balík nechali zákazníci v e-shopech za mobilní telefony, konkrétně Apple iPhone 7. Za ním jsou další modely iPhonů, utrácelo se ale také za telefon Huawei P20 Lite, sedačku Wersal a investiční zlato,“ vysvětluje Tomáš Braverman. Na množství kusů se nejčastěji objednávaly proteinové tyčinky, kontaktní čočky a pleny.
 
Největší podíl nákupů na internetu si stále drží elektronika. Už zdaleka však neroste tak, jako celý e-commerce trh, a v onlinu ji dohánějí menší kategorie. „Stále výrazněji rostou menší kategorie, největším skokanem je letos jídlo, které meziročně vzrostlo více než o polovinu. Vzrostla také sekce s erotickými pomůckami, celý segment hobby anebo třeba kosmetika,“ dodává Tomáš Braverman. Trend objednávat běžné, drobnější zboží nižších hodnot podporuje i množství výdejních míst a obliba využívat osobní odběr zboží. “Počet e-shopů s nabídkou výdejních míst respektive s možností osobního odběru vzrostl letos na 9 600,” doplňuje Tomáš Braverman. 
 
K magické hranici padesáti procent se blíží také přístupy z mobilních zařízení, aktuálně tvoří průměr trhu už 45 %. „I když mobil už neroste tak dramaticky jako v předchozích letech, stal se naprosto klíčovou součástí online nákupů. To, jak moc bude trend ještě pokračovat a jak budou zákazníci mobil pro online nákup využívat, však závisí hodně na tom, jak dobře jsou pro mobilní zákazníky připraveny samy e-shopy,“ doplňuje Tomáš Braverman. 

A jaké trendy budou českou e-commerce provázet v tomto roce? “Velký důraz bude opět kladen především na rychlost a zjednodušení celého procesu, a to jak v e-shopech, tak potom v rámci dopravy zboží k zákazníkovi,” myslí si Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce heureka.cz, a dodává: „I když je český trh zajímavý pro zahraniční e-shopy, což dokládá také vstup velkých hráčů v uplynulém roce, Češi jsou loajálními zákazníky, a díky kvalitním službám lokálních e-shopů zůstávají celkem věrní jim.” 

Obrat české e-commerce (v mld. Kč):

rok 2015 rok 2016 rok 2017 rok 2018
81  96 115 135
meziročně + 15 % meziročně + 19 % meziročně + 18 % meziročně + 17 %

Zdroj: Heureka.cz; APEK

Počet eshopů v ČR

rok 2015 rok 2016 rok 2017 rok 2018
36 800 36 200 40 100 43 500

Zdroj: Heureka.cz

Podíl kategorií v e-commerce v roce  2018:

Elektronika (včetně Bílého zboží) 40 %
Dům a zahrada 16 %
Oblečení a móda 12 %
Aut-moto 6 %
Sport 6 %
Dětské zboží 5 %
Hobby 5 %
Ostatní 11 %

Zdroj: Heureka.cz

Meziroční růst kategorií v e-commerce v roce 2018:

Jídlo a nápoje 52 %
Sexuální a erotické pomůcky 33 %
Hobby 27 %
Kosmetika a zdraví 25%
Dětské zboží 23%
Dům a zahrada 23%
Elektronika 20%
Auto-moto 20 %

Zdroj: Heureka.cz