Češi za letošní pololetí utratili online stejně jako před pár lety za celý rok

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního pololetí letošního roku 46,4 miliard korun. Meziročně se jedná o nárůst o 13 %. Pro české zákazníky je při výběru stále klíčové hodnocení a zkušenosti ostatních zákazníků. Data vyplývají z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a veřejně dostupných dat e-commerce. 

„V prvním pololetí Češi utráceli na internetu opět více než za stejné období vloni. Tempo růstu se zmírnilo, meziročně se jedná o nárůst o 13 %. Trendy v nakupování však zůstávají podobné,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a dodává: „Za letošní půlrok Češi nechali na internetu tolik peněz, co před šesti lety za celý rok.“ Roste nákup jídla a oblečení online, častěji se nakupuje běžné spotřební zboží. K nákupům po síti se stále častěji přidávají senioři. 

Mám nakoupit právě tady? Rozhoduje šeptanda
Zákazníci stále kladou důraz na to, že si konečné místo nákupu vybírají podle názorů ostatních zákazníků. „Když si vyberou zákazníci správné zboží za přijatelnou cenu, zajímá je jediné - spokojenost předchozích zákazníků. To je při výběru e-shopu důležité pro dva ze tří zákazníků,“ vysvětluje nákupní chování Čechů Tomáš Braverman z nákupního rádce Heureka.cz. „Důležitá pro hodnocení je komunikace e-shopu, kvalita zboží, reakce na problémy, ale také kvalita dopravy. Nové hodnotící dotazníky zohledňují hodnocení dopravců více než ty předchozí. Jsou také jednodušší a přehlednější na vyplnění,“ doplnil Braverman.  V průměru se jedná denně o 12 000 vyplněných hodnocení.

Až domů? Nebo si tam dojdu
Velkým trendem mezi českými zákazníky je objednávka v e-shopu s vyzvednutí na odběrném místě. Aktuálně si mohou Češi vybrat z více než 9000 výdejních míst to, kam si pro své objednané zboží dojdou. „I počet výdejních míst každoročně roste. Kromě kamenných poboček e-shopů například sami dopravci nabízí mnoho „pointů“, tedy míst, kde si zboží může zákazník vyzvednout osobně. Možnost ohodnotit výdejní místa mají zákazníci v rámci nových dotazníků Ověřeno zákazníky,“ říká Tomáš Braverman. A jaké jsou podle něj důvody oblibo toho způsobu doručení? „Zpravidla je u výdejních míst levnější doprava, což může být k této volbě často důvodem.“ Braverman však zároveň dodává, že pro mnoho zákazníků online nákup znamená právě pohodlí, že pro zboží nemusí nikam chodit, a dopravce jim jej doručí přímo domů nebo do práce.