Češi na internetu nejvíce kupují módu. Dětské plínky v prodejích porážejí kondomy.

V uplynulém pololetí jsme na internetu nakoupili třikrát větší počet knih než mobilních telefonů. Přesto jsme za mobily utratili desetinásobek. Také za balení dětských plínek jsme nechali na internetu desetkrát větší sumu než za balení kondomů. Nejvíce, tři čtvrtě miliónu, prodaných kusů zboží je v kategorii oblečení, móda a doplňky. Při objednávkách kosmetiky, léků nebo drogerie je výše našeho nákupního košíku šest set korun, když kupujeme ledničky, televize nebo hudební nástroje, platíme najednou i desítky tisíc. To vše a mnohem více vyplývá z analýzy online kategorií, kterou provedl nákupní portál Heureka.cz pro konferenci E-Business Forum 2015. Celou analýzu si můžete prohlédnout zde

Nejvíc peněz necháme stále za mobily
Za nákupy v kategorii IT a mobily necháme na internetu stále největší sumu, téměř čtvrtinu internetových útrat. Největší podíl si stále drží mobilní telefony (36 %). Například za tablety, které kupujeme online, utratíme sedmkrát méně. Jejich podíl na obratu segmentu s IT je 5 %. Mobilních telefonů také nakoupíme v rámci IT a mobilů největší počet kusů. „Pětinu prodaných kusů v celém segmentu tvoří mobilní telefony, po nich následují pouzdra na telefony, náplně a tonery, paměťové karty a notebooky,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.
 
Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci doplňuje: „Elektroniku si kupujeme přes internet v průměru 2x za rok. Takové zboží totiž není nutné vzhledem k vyšší ceně a využití kupovat častěji.“
 
Mezi mobilními telefony soupeří na českém trhu především dvě značky, Apple a Samsung. „V počtu prodaných kusů mobilních telefonů vítězí značka Samsung, na českém trhu se jich prodá zhruba třikrát tolik co iPhonů,“ říká Tomáš Braverman z Heureky a pokračuje: „Z pohledu obratu jsou ale tržní podíly obou značek vyrovnané, což je dáno především mnohem vyšší průměrnou cenou iPhonů.“ Samsung i Apple mají shodně po 20 % obratu.
 
Nejsilnějším hráčem na trhu s mobily a IT je česká jednička Alza.cz s třetinovým podílem. Následují prodejci CZC.cz, Mall.cz a Mironet.
 
Ledničky a televize
Další objemnou kategorií je bílá technika. Češi v ní na internetu utratí až pětinu celkového obratu online nakupování. S deseti procenty následuje černá technika. „V kategorii s černou technikou je nejvyšší průměrná objednávka, pohybuje se přes 4 500 korun,“ říká Tomáš Braverman. „U jednotlivých druhů zboží ale může vyskočit až na 12 000 korun, například u objektivů nebo televizorů.“ Právě televize jsou mezi černou technikou nejprodávanější, tvoří 44 % obratu celého segmentu s černou technikou. I této kategorii dominuje Alza.cz s obdobným podílem jako druhý Mall.cz.
 
Na množství kusů vede oblečení a vybavení pro dům a zahradu
Podle celkového počtu prodaných kusů zboží v kategorii je jednoznačně nejsilnější segment módy – oblečení, obuv a doplňky. „V prvním pololetí zákazníci nakoupili téměř 800 000 kusů zboží,“ říká Tomáš Braverman. Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci se jedná o sortiment, který si Češi pořizují na internetu nejčastěji. „V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Přes čtvrt milionů kusů zboží se prodalo také v kategorii dům a zahrada. „V této kategorii se za první pololetí prodalo přes 300 000 kusů zboží, což je dvakrát víc než u IT a mobilů,“ poznamenává Tomáš Braverman.
 
V segmentu dům a zahrada stojí ještě za zmínku kategorie drogerie, která meziročně vzrostla na dvojnásobek. Nejvíce se utrácí za mopy a úklidové sestavy, v oblibě jsou také prací prášky. Ty tvoří pětinu prodaných kusů.
 
Hned za vybavením pro dům a zahradu je velký počet prodaných produktů také v kategorii s dětským zbožím, dosahuje hranice 200 000. „Největší počet jsou pleny, kojenecká mléka a stavebnice Lego,“ říká Tomáš Braverman. Polovinu trhu s plenami ovládá značka Pampers. Nejvíce peněz se utrácí za kojenecká mléka, pleny, autosedačky nebo kočárky. Průměrná cena autosedaček je 3 000 korun, kočárků přes 6 000.
Zajímavé je, že kromě Lega promlouvají do obratu nebo prodaných kusů v kategorii další hračky jen minimálně.
 
Online nakupují sportovci i čtenáři
Silnou komunitu tvoří na internetu sportovní nadšenci. Vůbec nejvíce se prodávají jízdní kola, od května do června je tato kategorie druhou nejnavštěvovanější na Heurece, hned po mobilních telefonech. „Průměrná objednávka kola na internetu je skoro 11 000 korun,“ říká Tomáš Braverman a doplňuje: „Podle počtu prodaných kusů však sportovci kupují nejvíce hlavně potravinové doplňky – různé proteiny, aminokyseliny nebo spalovače tuků.“
 
„Počet produktů v kategorii s knihy, filmy a hrami dokonce převyšuje počet produktů prodaných v kategorii IT a Mobily,“ říká Tomáš Braverman, ředitel Heureky. E-shopů, které prodávají tento sortiment, je oproti těm s IT a mobily jenom pětina. „Je povzbudivé, že každý druhý prodaný produkt v této kategorii byla kniha. Nejvíce peněz v posledním půlroce vydělal bestseller 50 odstínů šedi,“ říká Tomáš Braverman. Dalším hitem byla kniha Břicháče Toma Jak jsem zhubl 27,5 kil a jak můžete i VY nebo další román skandinávského autora Jo Nesba s názvem Policie.
 
„Každým osmým prodaným produktem byla PC hra, každým desátým e-book,“ podotýká k tomu Braverman, který však zároveň připouští, že na Heurece není veškerá digitální distribuce her nebo e-knih úplně podchycená.
 
Růst kosmetiky
Velkým potenciál má na internetu také prodej kosmetiky. „Nákup kosmetických přípravků se stal na internetu už běžnou záležitostí, průměrná cena objednávky se pohybuje kolem pětiset korun. Jedná se o sortiment, který zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně,“ vysvětluje Tomáš Braverman. Příkladem opakovaných nákupů mohou být třeba parfémy. „Již několik let za sebou se na prvních příčkách popularity mezi parfémy řadí stále stejné produkty,“ doplňuje Tomáš Braverman.
 
Podobně to funguje v kategorii Lékárna, kde se průměrná objednávka pohybuje pod hranicí 500 korun. „Tři čtvrtiny počtu prodaných produktů v kategorii jsou doplňky stravy a vitamíny. Podle obratu jsou ale nejsilnější kontaktní čočky, tvoří třetinu útrat,“ říká Tomáš Braverman. Právě to je podle něj přesně ten sortiment, který si člověk běžně nevyzkouší ani v kamenných obchodech a pokud jsou s ním zákazníci spokojeni, nemají důvod je nějaký čas měnit.
 
Jan Vetyška z APEKu jeho slova doplňuje: „Podle našeho průzkumu už téměř polovina, přesněji 44 % internetových uživatelů uvedla, že na internetu nakupuje alespoň jednou měsíčně.“ I podle něj je k opakovaným měsíčním nákupům sortiment kosmetiky, drogerie nebo lékárenského zboží ideální.
 
Online je k dostání hobby všeho druhu
Za zmínku stojí také specializované kategorie ze segmentu hobby, například chovatelství. „Podle obratu i podle počtu prodaných produktů v této kategorii se potvrzuje, že jsme spíše národ pejskařů. Krmiva pro psy se prodá zhruba třikrát víc než krmiva pro kočky,“ říká Tomáš Braverman. U psích krmiv dominují značky Brit, Royal Canin nebo Purina; v segmentu pro kočky je to Whiskas a stejně tak Royal Canin nebo Purina.
 
Na internetu nakupují také rybáři. Průměrná výše objednávky není nezajímavá, činí zhruba 1 700 korun, v kategorii přitom působí jen zhruba 100 aktivních e-shopů.
 
Dalším oblíbeným koníčkem je hudba. „Tři čtvrtiny prodaných kusů zboží v této kategorii tvoří hlavně příslušenství po hudební nástroje, nejčastěji pro kytary. Na obratu kategorie se však díky vysokým cenám podílí celou desetinou prodej digitálních pian,“ říká Tomáš Braverman. Ta se kupují v průměru za více než 20 000 korun. Větší sumy utrácí hudebníci také za elektrické kytary. Ty stojí v průměru 11 000 korun a z obratu kategorie tvoří také desetinu.
 
Nováčkem je jídlo
Nejmladší z kategorií, které se začaly na internetu v masivní míře objevovat až v poslední době, je jídlo. „V oblasti prodeje potravin na internetu je obrovský potenciál. Zkušenosti s online nákupem tohoto sortimentu má 9 % dotazovaných, další pětina však uvedla, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet,“ vysvětluje Jan Vetyška. Podle něj to zatím hodně souvisí i s dostupností těchto služeb, které se koncentrují převážně v Praze, popřípadě jen ve velkých krajských městech.