Předsudky při online nákupech, reklamace se obává třetina Čechů

Češi si už na internetové nákupy zvykli, stále mezi nimi však panuje několik předsudků a obav. Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka.cz vyplývá, že více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží, necelá třetina Čechů se bojí toho, že o své peníze přijde. Nevědomost o možných způsobech platby na internetu přiznalo 17 % respondentů. Zkreslené představy mají zákazníci i o typu zboží, které lze nakoupit, o tom, kolik musí na internetu utratit nebo kdy je nejvýhodnější nakupovat. Informace nákupního portálu Heureka.cz a platební brány PayU souvisí s Mezinárodním dnem spotřebitelských práv, který proběhl 15. března.

Reklamace zboží není problém
Pro více než třetinu internetových uživatelů je jednou z nejčastějších překážek v online nakupování obava z případné reklamace. Přitom při internetových nákupech mají zákazníci téměř stejná práva jako při nákupu v klasickém obchodě. „Zákazníci se nejčastěji mylně domnívají, že je potřeba zboží vracet v původním obalu, a že musí při reklamaci online vždy hradit poštovné,“ říká Jan Kriegel z nákupního portálu Heureka.cz, a pokračuje: „Obal není, až na výjimky, součástí zboží, a proto není nutné ho při reklamaci mít. Co se týče poštovného, v případě uznané reklamaci ji hradí za zákazníka samozřejmě prodejce.“ 

Podobné obavy, které přiznalo 29 % dotázaných, ještě stále také panují při online platebních metodách. „Zákazníci se obávají, že pokud jim zboží z e-shopu nedojde a oni za něj zaplatí kartou online, své peníze již nikdy nedostanou zpět. Je to ale naopak, protože banka, která kartu vydala, vrací zákazníkovi peníze zpět,“ říká Gabriel Kalapoš z platební brány PayU v ČR.

Na internetu se vyplatí jenom slevy. Omyl.
Jedním z dalších častých omylů Čechů je stále představa, že na internetu se vyplatí nakupovat pouze v povánočních výprodejích nebo slevových akcích. Podle Jana Kriegla z Heureky je zboží po Vánocích v některých kategoriích zhruba o čtvrtinu levnější, přesto však zákazníci naučili nakupovat spíše průběžně a podle aktuální potřeby a zvyků. „Již nějakou dobu pozorujeme, jak se nákupní chování zákazníků přenáší i do online světa. V posledním roce takto sledujeme třeba velký zájem platit na internet kartou, což je ovlivněno i rostoucí oblibou karet v kamenných prodejnách,“ souhlasí Gabriel Kalapoš a dodává, že platby kartou v loni tvořily už 53 % všech online plateb na internetu.

Stále častěji kupujeme online i běžné drobnosti
Ano, elektronika stále hraje na internetu prim, s téměř třiceti procenty se jedná o nejoblíbenější kategorii zboží. Do popředí zájmu Čechů se však dostávají i jiné kategorie. „Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %) nebo oblečení a móda (+15 %). Novinkou je také stále častější nákup potravin na internetu. Běžně se již online nakupuje drobné zboží pro běžnou denní spotřebu,“ říká Jan Kriegel z Heureky. Jeho slova potvrzuje také Gabriel Kalapoš, podle kterého si zákazníci kupují online běžně i drobné služby. Typicky jde třeba o jízdenky nebo vstupenky, které si zákazníci koupí i 4krát do měsíce.

Více nákupů po menších částkách
S tím souvisí také to, že se na internetu nenakupuje jen dražší velké zboží ve vyšších hodnotách. „Díky trendu, kdy se standardně nakupují online věci pro běžnou denní spotřebu, každoročně klesá také průměrná hodnota objednávky, aktuálně meziročně klesla o necelou desetinu. Co se naopak zvyšuje, je četnost nákupů,“ doplňuje Jan Kriegel z Heureky. 

To souvisí i s tím, že pomalu, ale jistě, ustupuje mezi Čechy obliba platby dobírkou. Naopak růst se čeká u odběrných míst a online plateb. „Online platby tvořily loni pětinu na celkových platbách v e-commerce, letos by to mohlo být výrazně více. Prostor je hlavně v nových segmentech e-commerce jako jsou služby, kde se platí online platbami až 60 % nákupů,“ doplňuje Gabriel Kalapoš.