Češi letos utratí v e-shopech 81 miliard korun. Počet e-shopů klesl, vzrostl podíl těch s mobilními weby

Česká e-commerce zaznamenala opět meziroční nárůst. Odhadované útraty Čechů na internetu překonají v tomto roce hranici osmdesáti miliard. O třetinu také narostl počet shopů, které jsou připraveny na mobilní zákazníky, uzpůsobený web má 27 % e-shopů. Celkový počet e-shopů však poprvé klesl na 36 800. Aktuální čísla o stavu české e-commerce vyplývají z dat nákupního portálu Heureka.cz. Informace jsou znázorněny také v krátkém ilustračním videu.

Letošní rok bude z pohledu útrat Čechů opět rekordní, jeho průběh je zatím zajímavý. „Zatímco první polovina roku rostla z pohledu onlinu o více než 20 %, období prázdnin bylo tento rok opravdu velmi slabé. Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezóna,“ říká na úvod Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz a pokračuje: „Obecně se daří celému retailovému trhu. Očekáváme, že letošní vánoční nákupy budou velmi silné a i díky tomu celkový obrat e-shopů dosáhne v tomto roce 81 miliard korun.“ Meziročně to bude znamenat nárůst 21 %. 

Počet e-shopů klesl
Tento rok se potvrdily dlouhodobé predikce o konsolidaci počtu e-shopů na českém trhu.  „Počet e-shopů v Česku opravdu začíná mírně klesat, aktuálně jich je na českém trhu zhruba 36 800. V meziročním srovnání se však jedná o pokles o jedno procento,“ vysvětluje Tomáš Braverman. Podle něj je to logickým vyústěním situace, která na českém trhu panuje. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že online trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v ČR stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ poznamenává Braverman. 

Nejvíc roste lékárna, hitem drogerie
Již standardně lidé nejvíce utrácejí především za segment elektroniky – nejvíce za IT a mobilní telefony nebo černé a bílé elektro. Spolu s vybavením pro dům a zahradu a oblečením je toto zboží na internetu dlouhodobě velmi oblíbené, meziročně však jeho obliba neroste nijak dramaticky. Významně rostou jiné segmenty, například lékárna, která meziročně vzrostla o 25 %, vybavení pro dům a zahradu (o 23 %) nebo sekce s módou a oblečením (o 28 %). „Do běžných nákupů se stále častěji dostává sortiment běžné denní spotřeby v nižších hodnotách. Jedná se o zboží, které zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně. Třeba sekce s drogerií vzrostla oproti loňsku dvojnásobně – a nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy,“ říká Tomáš Braverman. Podle něj je přesně toto typ sortimentu, jehož nákupem online šetří zákazníci nejen peníze, ale především čas a námahu. 

Na mobilní zákazníky je připraveno 27 % e-shopů, o třetinu víc než vloni
Opět také posiluje segment mobilu. „Návštěvy z mobilu už překračují hranici třiceti procent, meziročně vzrostl tento podíl téměř dvojnásobně. A toto tempo bude pokračovat, protože tento trend konečně následují i e-shopy. Web uzpůsobený pro mobil už má 27 % e-shopů.  To je meziroční posun o třetinu,“ vysvětluje Tomáš Braverman z Heureky.  I když je podle Bravermana dobrým znamením, že na tom e-shopy pracují, stále bývá právě nemožnost pohodlně si e-shop prohlédnout v mobilu nejčastějším důvodem, proč o nákupu přes mobil zákazník přestane uvažovat. 

Zajímavé je že, ve směru mobilních nákupů jsou na tom lépe naši sousedé ze Slovenska. „Návštěvy z mobilu tam překračují 35 %, a na mobilní zákazníky je připraveno 31 % e-shopů,“ doplňuje Tomáš Braverman.

Platba v místě osobního odběru stagnuje, dobírka klesla
„Meziročně se obliba platby na místě osobního odběru nezměnila, využívá ji 29 % zákazníků,“ říká Tomáš Braverman a doplňuje: „Je to dáno tím, že se lidé naučili platit online platebními způsoby. Nejvíce, téměř o polovinu, posílila meziročně platba kartou online.“ Dobírka si stále drží podíl 38 %, meziročně kleslo její využívání v e-shopech o jeden procentní bod.