Češi jsou s dopravou v e-shopech vesměs spokojeni

11. května 2014 - Není dopravce jako dopravce. I když Jsou Češi s jejich službami vesměs spokojení, občas nastane nedorozumění v komunikaci nebo poškození při přepravě. Víte, kterou společnost znají lidé nejvíce? Kdo nabízí platbu kartou při dobírce a co dělat, když doprava neprobíhá tak, jak by měla? 

Nejznámější přepravní společností mezi internetovými uživateli je PPL

Nejznámějším dopravcem mezi zákazníky je společnost PPL. Tu si spontánně vybavila více než polovina zákazníků, rovných 55 %. Na druhém místě tak překvapivě skončila Česká Pošta, kterou si vybavilo 30 % dotázaných. O dalších dopravcích mezi internetovými uživateli není příliš velké povědomí a skončili až daleko za těmito společnostmi. Třetí skončila s 5 % společnost DPD, následovala DHL se 3 %, společnosti Geis a UPS si vybavilo shodně 1 % respondentů. 

Průměrně si počkáme dva a půl dne

Průměrná doba dodání zboží v e-shopech je 2 a půl dne. Často se však odvíjí od toho, za jak dlouho stihne e-shop objednané zboží vyexpedovat. Kromě České pošty, a za příplatek také GLS, však žádná přepravní společnost negarantuje dodání zboží a dodací lhůty jsou pouze orientační. I když rychlost doručení zboží patří k jednomu z důležitých faktorů výběru dopravní společnosti, připlatit si za něj je ochotno jen 40 % zákazníků. 

Stará dobrá česká dobírka

Mezi Čechy je oblíbeným způsobem platby v e-shopech dobírka. Některé přepravní společnosti však možnost dobírky vůbec nenabízí – konkrétně DHL. Některé společnosti naopak umožňují dobírku uhradit i platební kartou – konkrétně DPD a PPL. Česká pošta umožňuje pouze platby kartou Poštovní spořitelny. 

Jsme spokojení

Se službami, které přepravci nabízejí, je většina zákazníku spokojena, uvedlo to 93 % dotazovaných. Přesto však i během přepravy může dojít k potížím nebo problémům. 

Prvním z nich může být očividné poškození zásilky. V takovém případě dopravci i e-shopy doporučují zásilku nepřebírat – tuto reklamaci řeší dopravce s e-shopem. Ten je navíc povinen zajistit opětovné bezproblémové odeslání objednaného zboží k zákazníkovi.

Pokud však i přes očividné poškození balení chcete balík přebrat, lze jej přebrat s výhradou. V tom případě je potřeba o tom informovat řidiče a sepsat s ním příslušný protokol (Zápis o škodě, reklamační formulář atd…). 

TIP: Pokud to rozměry a druh zásilky umožňuje, je nelepší variantou balík před řidičem rozbalit a ujistit se, že dorazila nepoškozená. 

Pokud dojde k situaci, že poškození zásilky zjistíme až doma, kdy jsme ji rozbalili, je nejlepší postupovat standartní cestou reklamace u e-shopu. Ten má totiž povinnost zajistit zákazníkovi bezproblémové doručení zboží včetně cesty, a reklamace s dopravcem zpravidla řeší sám. 

V případě reklamace poškození přímo u dopravce, je dobré pořídit fotodokumentaci rozbitého obsahu či poškozené zásilky. Ta může totiž často usnadnit a urychlit proces celého vyřízení. S reklamací u dopravce však není dobré otálet příliš dlouho, nejdelší uvádění lhůta pro předložení reklamace u dopravce jsou TŘI dny.

E-shopy to vyřídí

Všichni dopravci doporučují obrátit se v každém případě na e-shop. Ten má totiž povinnost zajistit bezproblémové doručení balíku až k zákazníkovi a tak reklamace dopravy většinou vyřizuje on.