Češi chtějí zboží z e-shopu rychle, připlatit si za to ale nechtějí

Češi jsou jako zákazníci silně orientovaní na cenu – i když už tento trend, alespoň co se týče výběru e-shopů, pomalu ustupuje, při výběru dopravní společnosti to zatím stále platí. Přepravní společnost podle ceny totiž vybírá 39 % internetových uživatelů. Kromě toho sahají zákazníci čím dál tím častěji i k osobnímu odběru zásilek. Ty jsou pro nedůvěřivé Čechy jakousi jistotou, že svou zásilku dostanou včas a na místo, které si sami vybrali. Vyplývá to z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz mezi téměř 2 000 internetovými uživateli.

Pro 28 % resp. 26 % internetových uživatelů hrají důležitou roli osobní zkušenost s dopravcem a rychlost doručení zboží. „Rychlost doručení zboží je pro zákazníky jakýmsi kamenem úrazu. Na jednu stranu patří k důležitým faktorům, podle kterých dopravce vybíráme, na stranu druhou si však za rychlejší doručení zboží je ochotno připlatit jen 40 % zákazníků,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Podle něj jsou navíc Češi poměrně skeptičtí k tomu, co za příplatek dostanou a chtějí za ním vidět jasné výhody. „Je potřeba, aby přepravní společnosti pomalu odbourávali nedůvěru zákazníků právě kvalitními službami a bezchybným servisem,“ doplňuje Tomáš Braverman. 

I když se v minulosti ceny jednotlivých dopravců lišily, v současnosti se dostávají na velmi podobnou úroveň. V průměru tak za dopravu zboží z e-shopu zaplatíme 79 až 119 korun. Osobní odběr bývá naopak často nabízen zdarma nebo za průměrných 30 korun.

Pánem svého času a peněz

Na rozdíl od ostatních zemí, v České republice je osobní odběr fenomén. Chceme si totiž pohlídat nejen cenu zásilky, ale chceme mít kontrolu nad jejím doručením. To jsou nejčastější důvody, proč lidé v e-shopech volí osobní odběry tak často. „Češi raději investují čas a obětují pohodlí, aby si sami určili čas, ve který zásilku mohou pohodlně vyzvednout,“ myslí si Tomáš Braverman. Z osobních odběrů se stal mezi českými zákazníky fenomén a osobní odběr patří téměř ke standartním nabídkám e-shopu. „Vlastní kamennou prodejnu aktuálně uvádí přes 6 600 e-shopů. Možnost osobního odběru však nabízí daleko více e-shopů. Existuje totiž mnoho alternativ, jak zákazníkům osobní odběr nabídnout. At už prostřednictvím výdejen typu HeurekaPoint, samoobslužných balíkomatů nebo dalších míst jako jsou benzinové pumpy a podobně,“ doplňuje Tomáš Braverman, ředitel Heureky.  

O Heurece

Nezávislý nákupní rádce Heureka patří do skupiny Naspers OSC Czech Republic s.r.o. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a aktuálně se jeho návštěvnost pohybuje kolem 2 554 929  RU měsíčně. Heureka.cz patří mezi TOP 10 nejnavštěvovanějších webů v ČR a na jednom místě porovnává výrobky z více než 31 000  internetových obchodů. NaHeurece uživatelé najdou recenze produktů a e-shopů, zkušenosti a hodnocení ostatních nakupujících. Služba Ověřeno zákazníky zajišťuje nezávislé hodnocení obchodů pouze od reálných zákazníků a tím dává nakupujícím informaci o tom, jak kvalitní jsou služby daného obchodu. Heureka pořádá také ankety Shop roku, ve které na základě zkušeností nakupujících oceňuje nejspolehlivější e-shopy, a Produkt roku, ve které vybírá nejpopulárnější produkty roku dle zájmu uživatelů.